تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri
داگلاس انگبارت ماوس را در یک موسسه تحقیقاتی اختراع کرد نام این موسسه استانفورد بود ولی بعد از چند سال یعنی در سال 1970 شرکت زیراکس در کالیفرنیا با رهبری جک هالی و با کمک نمونه ساخته شده توسط داگلاس موفق شد ماوسی طراحی کنند که کارایی بالایی داشت. این روند ادامه یافت تا در سال 1982 شرکتی به نام ماس سیستم ابتدایی ترین ماوس را برای رایانه های پرسونال ای بی ام تولید کرد البته قطب بدون انکار رایانه یعنی مایکروسافت هم در سال 1983 موس دو کلیدی خود را به جهانیان عرضه کرد. البته در آن زمان به خاطر کم بودن وسعت کار با رایانه در ابتدا مفهوم ماوس درک نمی شد و جایگاهی نداشت ولی با ورود برنامه های آفیس و برنامه های مشابه کاربران فهمیدند که ماوس به آنها کمک خواهد کرد کارها سریع تر پیش رود.

▪ آنالیز موس


ماوس تقریباً جز ساده ترین سخت افزارها می باشد ولی معرفی بخش های مختلف آن خالی از لطف نیست.


▪ قاب ماوس


قاب ماوس همان شکل ظاهری ماوس هست که مشاهده می کنید و قطعات داخلی را محافظت می کند و از یک جهت بسیار مهم هست و آن نوع معماری ماوس هست که باید طوری باشد که انگشتان و دست دچار خستگی نشوند.


▪ گوی ماوس


این بخش مخصوص ماوس های تقریباً قدیمی هست و وقتی شما ماوس را روی سطحی حرکت می دهید آن گوی هم همان طور حرکت می کند و لازمه حرکت خوب و بدون اشکال گوی تمیزی سطحی است که موس روی آن می باشد. معمولاً گوی ها لاستیکی هست و دارای مرکزیت فلزی.


▪ غلتک


یکی از بخش های مهم ماوس همین غلتک ها هستند آنها به صورت قایم قرار دارند و تمام جهت هایی که ماوس می تواند طی کند را حمایت می کنند تا در نتیجه حرکتی از دید ماوس پنهان نماند.


▪ چرخ ها


هر کدام از غلتک های ماوس به چرخی وصل هستند به این ترتیب غلتکها هم زمان با گوی تکان می خورند با حرکت خود چرخ ای متصل به انتهای خود را نیز می چرخانند. بخش هایی دیگر هم هستند که فقط نام آنها برده می شود و زیاد در بحث این مقاله نمی گنجد که تک تک درمورد آنها توضیح دهیم میله های هادی دیودها و آشکارسازهای نوری و کلیدهای موس بخش ای دیگر این سخت افزار هستند.


▪ راهنمای خرید


ابتدا باید شما تعیین کنید چه گونه ای از ماوس را نیاز دارید ماوس های مکانیکی به علت دردسرهای زیاد امروزه کمتر خریداری می شوند و از گزینه ماوس های نوری استفاده می شود به چند علت اول اینکه آنها نیاز به تمیز کردن گوی و محیط زیر ماوس ندارند و همه جا و راحت کار می کنند و دلیل مهم تر اینکه دقت حرکت بسیار بیشتری دارند و شما حتی می توانید در برنامه های گرافیکی روی پیکسل ها هم در مقیاس ▪ بالا با ماوس نوری حرکت


کنید. بعد از انتخاب نوع ماوس باید رابط درگاه سریال آن را مورد ارزشیابی قرار دهید امروزه دو نوع استاندارد در پیش روی داریم. بیشتر رایانه ها از رابط 9 پایه ای دی استفاده می کنند ولی برخی از رایانه ها از رابط 25 پایه ای بهره می برند حالا چرا؟ چون در برخی از رایانه ها رابط 9 پایه ای موجود نیست و در برخی در رایانه ها درگاه سریال کام یک 25 پایه ای می باشد ولی اگر ماوس سازگاری نداشت می توانید از تبدیلگرها بهره ببرید که در بازار موجود است.


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات MOUSE , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri
امروزه موشواره دارای جایگاه خاصی می باشد. موش قادر به تشخیص حركت و كلیك بوده و پس از تشخیص لازم، اطلاعات مورد نیاز را به رایانه ارسال می كند تا عملیات مورد نیاز انجام شود.

 در سیستم های اولیه موشواره وجود نداشته زیرا رایانه ها در آن زمان دارای اینترفیسی مشابه ماشین های تایپ یا كارت پانچ بودند. بعداز چندین سال كلید های پیكانی در اغلب ترمینال ها مورد استفاده قرار گرفتند، (حدوداً اواخر سال ۱۹۶۰ و اوایل ۱۹۷۰) سپس مدادهای نوری و Joy Stickها به بازار عرضه شدند، تا اینكه موشواره به همراه رایانه های مكینتاش ارائه گردید و این یك موفقیت بزرگ بود. عملكرد موشواره طبیعی و قیمت آن بسیار ارزان بود تا اینكه سیستم های عامل نیز از موشواره حمایت كردند.مهم ترین عملی كه موش انجام می دهد تبدیل حركت دست به سیگنال هایی است كه رایانه قادر به استفاده از آن می باشد.


اجزای اصلی موشواره
-
گوی كوچكی درون موشواره قرار دارد و سطح مورد نظر را لمس نموده، حركت كرده و می چرخد.
-
 دو غلتكی كه گوی را لمس می كنند (كه یكی حركت x را تشخیص می دهد و دیگری حركت y را  )
-
هر غلتك به یك میله متصل می باشد و میله باعث چرخش دیسك می گردد.
-
در دو طرف دیسك دو قطعه اصلی وجود دارد كه یكی LED مادون قرمز و دیگری سنسور مادون قرمز می باشد. دیسك دارای سوراخ هایی می باشد كه باعث شكست نور می شود، این نور توسط LED ایجاد می شود بدین ترتیب سنسور مادون قرمز پالس های نور را مشاهده می كند. تعداد پالس  ها با سرعت موشواره و مسافتی كه موشواره حركت می كند ارتباط مستقیم دارد.
-
پردازنده ای كه بر روی برد قرار دارد ، پالس ها را خوانده و تبدیل به باینری می كند و به رایانه ارسال می نماید
نكته: قطر گوی موشواره تقریباً ۲۱ میلیمتر، قطر غلتك ۷ میلیمتر و تعداد سوراخ های دیسك ۳۶ عدد می باشد.
موشواره نوری

این موش ها در اواخر سال ۱۹۹۹ به بازار ارائه گردیدند و در هر ثانیه توسط دوربین كوچك خود ۱۵۰۰ تصویر می گیرند. این موش ها در محل مسطحی قابل استفاده می باشند.  موشواره نوری دارای یك LED  قرمزرنگ می باشند كه باعث تشعشع نور درون یك سنسور CMOS می باشد. این سنسور هر تصویر را برای تجزیه و تحلیل در اختیار پردازنده سیگنال های دیجیتال (DSP) قرار می دهد. DSP با سرعت ۱۸ میلیون دستور العمل در ثانیه عملیات خود را انجام می دهد و قادر به تشخیص الگوهای موجود در تصاویر و نحوه تغییر آنها با تصویر قبلی می باشد. DSP قادر به تشخیص میزان حركت موشواره بوده و پس از آن مختصات مربوطه را برای رایانه ارسال می كند. رایانه نیز مكان نما را در مختصات تعیین شده بر روی مانیتور قرار خواهد داد.

* آیا می دانید كه چرا گاهی ماوس های نوری به خوبی كار نمی كنند؟
ماوس های مكانیكی دارای یك گوی در حفره پشت ماوس می باشند، اما ماوس های نوری به جای گوی دارای یك حفره می باشند كه داخل آن یك لنز كوچك و نورانی وجود دارد. ماوس های نوری هیچ قطعه متحركی ندارند و در آنها یك دوربین دیجیتالی كوچك وجود دارد كه به مشاهده سطح، مكانی كه ماوس بر روی آن حركت می كند می پردازد. این ماوس ها در هر ثانیه صدها عكس از یك سطح می گیرند وتغییرات را به رایانه ارسال می  كنند.نكته مهم اینجاست كه اگر ماوس نوری را بر روی یك سطح صاف و یك دست و یك رنگ حركت دهید به خوبی عمل نمی كنند زیرا كه تصاویر مشابه هم می باشند و در نتیجه مكان نما كه دستور تغییر را می گیرد حركتی را حس نمی  كند و مكان نما ثابت می ماند.سعی كنید ماوس نوری را بر روی سطوح رنگی حركت دهید
كانكتورهای موشواره

اغلب موش ها امروزه از یك كانكتوراستاندارد PS /2 استفاده می نمایند. این كانكتورها دارای۶ پین می باشند.هر یك از این پین ها عملكرد مخصوصی دارند. زمانی كه موش حركت می  كند و یا كاربری دكمه آن را كلیك می نماید، موش ۳ بایت اطلاعات را برای رایانه ارسال می نماید.

بایت اول شامل وضعیت دكمه سمت چپ، وضعیت دكمه سمت راست، صفر، یك، جهت x، جهت y و موارد دیگر می باشد. دو بایت بعدی شامل مقادیر x و y و تعداد پالس های تشخیص داده شده در جهت x و y نسبت به آخرین اطلاعات ارسال شده می باشند.كلید ها

بیشتر موشواره ها دارای دو كلید می باشند، بعضی از موش ها سه یا چهار كلید دارند. كلید سمت چپ برای ضربه زدن روی نمادها یا گزینه های پنجره های برنامه استفاده می شود.

كلید سمت راست نیز برای فراخوانی از فرمان یا میانبرها به كار می رود. كلیدی كه بین كلید های چپ و راست، پایین آن و یا در كناره قاب موشواره قراردارد برای پیمایش صفحه (Scroll) استفاده می شود.

موش های بی سیم

این موشواره ها اطلاعات خود را از طریق موج های رادیویی و یا نور مادون قرمز به رایانه ارسال می كنند در نتیجه سیمی به كار نمی رود. موش های بی سیم دارای فرستنده، باتری و گیرنده متصل به كارت اصلی می باشند


|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات MOUSE , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

به نطر می رسد که موس های قدیمی گلوله ای در حال انقراض هستند.دستگاه هایی که در حال حاظر برای کلیک کردن و اشاره کردن مورد استفاده قرار می گیرد موس های نوری می باشند.

توسط تکنولوژی Agilent توسعه یافت ودر سال 1999 به دنیا معرفی شد.موس نوری در واقع دوربین کوچکی است که در هر ثانیه 1500 عکس می گیرد.موس دارای دیود نوری (LED) کوچکی با نور قرمز است که بر هر سطحی کار می کند.نور منعکس شده از آن سطح توسط یک سنسور cmos دریافت می شود. سنسور cmos هر تصویر را به یک پردازنده سیگنال دیجیتال(DSP) برای پردازش ارسال می کند.DSP که با سرعت 18 ملیون دستور العمل در ثانیه کار می کند ,قادر به تشخیص الگوهای تصویر می باشد و چگونگی تغییر موقعیت آن را نسبت به الگوهای تصویر قبل بدست می آورد.بسته به تغییرات الگوها در هر سری از تصاویر ,DSP تصیم میی گیرد که موس چه میزان جابه جا شده است ومختصات متناظر را برای کامپیوتر ارسال می کند.کامپیوتر اشاره گر موس را بر اساس مختصاتی که از موس دریافت کرده است حرکت می دهد.این عمل هزاران بار در ثانیه تکرار می شود که باعث می شود حرکت موس نرم به نظر آید.

موس نوری مزیت های بسیاری نسبت به نوع گلوله ای آن دارد.

عدم وجود بخش متحرک یعنی ساییدگی کمتر و درنتیجه شانس خطای کمتر.

راهی برای ورود گرد و غبار ودر نتیجه ممانعت از مسیر یابی سنسور وجود ندارد.

افزایش دقت در مسیر یابی به معنای پاسخ هموارتر می باشد.

آنها نیاز به سطی خاص مثل زیر موسی ندارند.

شرکت APPLE موس نوری خود را به یک

کار هنری مدرن تبدیل کرده است.

با وجود آنکه موس های بر پایه LED اخیرأ وارد بازار شده اند , نوع دیگری از این موس ها حدود ده سال مورد استفاده قرار گرفت.در این تکنولوژی نور به صورت مترکز از زیر موسی با قدرت انعکاس بالا بازتاب می شد وبه سنسور می آمد.زیر موسی دارای شبکه ای از خطوط تیره می باشد .هر زمان که موس حرکت می کند این خطوط با باریکه نور برخورد می کنند .هر زمان که نور منقطع شود موس سیگنالی را به کامپیوتر ارسال می کند وکامپیوتر اشاره گر را به اندازه مناسب جابه جا می کند.استفاده از این نوع موس مشکل بود زیرا شما می بایستی وموس را در زاویه مناسب نگاه میداشتید تا سنسور وبایکه نور در یک راستا قرار گیرند.همچنین خرابی و یا گم شدن زیر موسی , موس را بی فایده می کرد تا زمانی که آن را تعویض می کردید. موس های امروزی بسیار قابل اعتماد تر و راحتر می باشند.


|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
موضوعات مرتبط: مقالات MOUSE , ,
تاریخ : شنبه 21 مرداد 1391
نویسنده : hamidrezakhouri

md-mouse-photoopen.jpg

این ماوس که تولید شرکت CalHealth در کالیفرنیاست، نه تنها وظایف یک ماوس را انجام می دهد بلکه می تواند در پایش سلامت شما هم نقش موثری داشته باشد و شاید به همین خاطر است که این شرکت، نام MDMouse (ماوس پزشک) را برای آن انتخاب کرده است. ‏

این ماوس می تواند از طریق یک حلقه کوچک (که معادل کاف یا همان بازوبند فشار سنجهای قدیمی است) فشار خون و نبض شما را اندازه گیری کند، روش کارش هم بسیار مشابه سایر فشارسنجهای دیجیتال است. در صورتیکه نیازی به اندازه گیری فشار و نبض نباشد، این حلقه در محفظه ای داخل ماوس پنهان میشود. ‏

شرکت سازنده این ماوس همراه با آن یک بسته نرم افزاری هم ارائه می دهد که می تواند داده های دریافتی از ماوس را روی کامپیوتر ذخیره کند یا آن را برای پزشکتان ارسال کند، همچنین می تواند تغییرات نبض و فشار خون شما را ارزیابی کند، نمودارهایی برای بررسی بهتر رسم کند و یا میانگین چند روزه آن را محاسبه کند. برای اتصال این وسیله به کامپیوترتان، هیچ نیازی به رابط اضافی نیست و تامین انرژی و ارسال داده ها از طریق یک پورت USBانجام می شود. ‏


|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: مقالات MOUSE , ,

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آخرین مطالب

/
از این که به وبلاگ من سر زدید خیلی خیلی ممنونم باتشکر حمیدرضاخوری